Gedrag
- Zakelijke profielen of profielen met valse namen zijn niet toegestaan op Facebook en dus ook niet in deze groep. Zie punt 3.1 van de algemene voorwaarden.
- Blijf netjes en behandel groepsleden en andere partijen met respect.
- Dit is een Nederlandstalige groep, dus dat is ook de voertaal. Spreek je geen Nederlands, zoek dan een andere internationale groep op voor ondersteuning.
- Het plaatsen van reclame voor je eigen diensten of evenementen of het gebruik van referral/affiliate links is niet toegestaan.
- Stuur geen ongevraagde PB’s. Wanneer het noodzakelijk is om buiten de groep assistentie te verlenen, dan wordt contact via PB gevraagd of aangeboden en pas na akkoord van de andere partij opgenomen. Zo weet de groep ook wat er speelt.
- Wanneer je vindt dat een bericht of het verloop ervan niet gepast is, gebruik dan de rapportage functie van Facebook om het aan de beheerder(s) te rapporteren.
- Wanneer je iets plaatst en ziet dat er iets aangepast moet worden, dan kun je het bericht of de reactie bewerken. Ga dus niet meerdere reacties onder elkaar plaatsen om correcties door te geven.
- Blokkeer geen beheerders van de groep.
- Indien geconstateerd wordt dat zonder toestemming de gebruikersgegevens van de groepsleden worden gebruikt voor marketingdoeleinden, volgt directe uitsluiting van de misbruiker.
Vragen stellen
- Vermeld indien mogelijk altijd het domein waar de vraag over gaat. Daarmee kunnen we al veel checken bij storingen.
- Geef altijd een duidelijke omschrijving van je vraag en zorg uiteraard dat het binnen het onderwerp van de groep past.
- Doe zelf eerst onderzoek en geef je bevindingen aan.
- De groep is geen vervanging van bijvoorbeeld Google. Zoek dus eerst zelf en gebruik ook de zoekfunctie van de groep om te kijken naar eerdere bevindingen.
- Plaats geen foto’s van je scherm als je daar iets van wilt delen, maar maak een schermafdruk. Op die manier is het tenminste te lezen.
- Stel je vragen niet als een reactie op een vraag van iemand anders, tenzij het direct gerelateerd is. In alle andere gevallen start je een eigen bericht.
- Ga je bericht niet voorzien van afbeeldingen of andere zaken om de aandacht te trekken. Ga er vanuit, dat elke vraag aandacht krijgt en probeer het dus liever duidelijker te omschrijven.
- Als het te lang duurt voordat je vraag beantwoord wordt, dan kun je je bericht “uppen”, door er zelf even een reactie op te plaatsen, maar doe dit pas na 24 uur en bedenk altijd dat je hier te maken hebt met vrijwilligers, dus ga niets eisen.
- Houd er rekening mee, dat niet alles snel en gratis via deze groep kan worden afgehandeld. Zodra iets meer werk is of als je haast hebt, huur dan gewoon iemand in, die voor je aan de slag kan.
- Zodra je een oplossing hebt gevonden, vermeld dan ook altijd even welke dat is.
- Wanneer je vraag is afgehandeld, bewerk dan je bericht en zet er “OPGELOST” boven.
- Verwijder een bericht niet zodra het is opgelost, want andere groepsleden kunnen van de gegeven antwoorden ook weer leren.
- Mocht je direct benaderd worden door een groepslid wanneer daar niet om gevraagd is, meld het dan bij een beheerder. Zo helpt het ons om misbruik tegen te gaan.
- Als je iemand in wilt huren voor een klus en juist wel rechtstreeks benaderd wilt worden, geef dat dan duidelijk aan en sluit de reacties op het bericht in de groep.
- Het vragen naar bijvoorbeeld de beste hosting is niet gewenst. Dit levert uitsluitend lijstjes op van ieders favoriete webhost en daar staat het internet al vol van. Zoek dus wat er bij jou past. Tips voor het kiezen.
Vragen beantwoorden
- Lees voordat je reageert eerst goed de vraag én de reeds gegeven reacties. Niemand schiet iets op met het herhalen van wat al gezegd is.
- Noem nooit alleen een naam van een dienst/product, maar geef ook een toelichting/ervaring.
- Mocht het nodig zijn geweest om buiten de groep iemand te helpen, koppel dan altijd even de voortgang of oplossing terug in de groep, zodat anderen er van kunnen leren of weer verder kunnen met helpen.
- Wanneer je informatie hebt, waarvan je denkt dat het relevant is om met de groep te delen, vraag het dan eerst even na bij een beheerder. De groep is niet bedoeld als informatiebron, maar in sommige gevallen is iets erg belangrijk en kan er een uitzondering gemaakt worden.
- Hou er rekening mee dat niet iedereen het zelfde kennisniveau heeft, dus pas je antwoorden daar op aan.
Tenslotte
Wanneer je je niet aan de regels houdt, dan kunnen beheerders actie ondernemen, door berichten of reacties te verwijderen, je mogelijkheid om te reageren tijdelijk af te nemen, je te verwijderen uit de groep (en andere gerelateerde groepen) of je zelfs te blokkeren. Ben je het niet eens met het beleid van de groep, ga dan niet openlijk in discussie, maar probeer dit op een normale manier te bespreken rechtstreeks met een beheerder. Hoe dat afloopt zal uiteraard mede worden bepaald door je houding. Blijf dus positief.