Een platform waar mensen gratis om hulp kunnen vragen is natuurlijk niet iets, dat zonder de inzet van vrijwilligers kan bestaan. Iedereen heeft wel weer andere kennis en ervaring en waar je op het ene moment hulp nodig hebt, kun je die op een ander moment mogelijk weer terug geven. Dat is de grote kracht van de WordPress gemeenschap.
Hulp geven als lid
Als nieuw lid begin je meestal met het meelezen met vragen van anderen. Daar steek je zelf veel van op en op den duur merk je dat je bepaalde vragen zelf ook kunt beantwoorden.
Soms weet je het antwoord op een vraag niet, maar ben je zelf ook nieuwsgierig en ga je bv. via Google zoeken naar een antwoord/oplossing, die je vervolgens in de groep kunt voorstellen. Naast de voldoening voor het helpen, is het dus ook leerzaam voor jezelf, want deze opgedane kennis kun op je eigen site of die van je klanten ook weer toepassen.
Gratis hulp kan ook geld opleveren
Meer ervaren leden zullen misschien zelf minder leren (al is er echt veel meer te leren, dan je zou denken), maar de voldoening blijft en je kunt hiermee ook een naam opbouwen, waardoor mensen je ook gaan benaderen voor grotere opdrachten. Dat kunnen leden zijn, die je al eens geholpen zijn, leden die meelezen of andere specialisten in de groep, die zien dat je op een bepaald vlak blijkbaar goed in te zetten bent. Er is zoveel werk, dat we eigenlijk niet echt van concurrentie kunnen spreken. Maar het begint wel met het investeren van wat tijd.
Als moderator/beheerder
Om een groep onder controle te houden zijn er regels nodig. Die hebben we de afgelopen jaren op basis van ervaringen in onze en vele andere groepen verzameld. Het doel is om uiteindelijk met zo min mogelijk ruis anderen te kunnen helpen.
Helaas komt het altijd voor dat sommige leden zich niet aan die regels willen houden, dus daar moet een moderator of beheerder dan bij ingrijpen. Dat is wel eens een ondankbare taak, maar dit soort leden verpesten het voor anderen in de groep, wanneer we ze hun gang laten gaan.
Uiteraard beginnen we met het wijzen op de groepsregels en uitleggen hoe ze het beter kunnen doen, maar wanneer dat niet helpt, dan moeten er soms strengere maatregelen getroffen worden.
Wanneer je als actief lid hier ook bij kan/wil helpen, dan kunnen we daarover in gesprek om te kijken of je op dezelfde lijn zit als de andere beheerders.
Helpen op andere manieren
Naast het helpen in de groep is er daaromheen ook genoeg te doen. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van deze site, schrijven van instructies voor beginners, maar ook:
- Het in kaart brengen van een professioneel netwerk in bijvoorbeeld een kennismatrix
- Grafische ondersteuning voor de groep of de website
- Hulp bij het gebruik van handige tools om met elkaar te communiceren
- Het objectief vergelijken van plugins/thema’s en uitleggen welke oplossing bij welke situatie past
- Hoe de groep beter ingezet kan worden om te helpen
- Het nadenken over alternatieve platformen om nog beter te kunnen helpen
Heb je een idee hoe je jouw expertise kunt inzetten om anderen te helpen? Of wil je wel helpen, maar weet je nog niet precies hoe? Laat het gewoon weten en dan kijken we wat er kan!
Wil je meer weten over hoe je kunt helpen?
Neem dan even contact met ons op of ga alvast aan de slag!